Masalah Tidur

Masalah tidur merujuk kepada keadaan apabila seseorang itu SUKAR UNTUK TIDUR, TIDAK DAPAT TIDUR NYENYAK WAKTU MALAM, SENTIASA MERASA MENGANTUK WALAUPUN TIDUR SELAMA 8 JAM ATAU LEBIH, SERING TERJAGA TERLALU AWAL, sering tersenguk-senguk walaupun dikhayalak ramai, DAN TIDAK DAPAT MENUMPUKAN PERHATIAN KETIKA MELAKUKAN SESUATU PEKERJAAN. ~***~ tanda2 yang aku alami kebelakangan ini (yg capslock)~***~
Masalah ini akan menyebabkan anda berhadapan dengan keadaan yang berikut :-

1) Mempunyai mata yang bengkak disebabkan kekurangan tidur ~***~adala jugak sikit, sembap~***~
2) Sering merasa letih dan tertekan pada waktu pagi dan malam. ~***~tertekan la jugak, dah la ngantuk giler, tp tkleh nk lelap..konpem tensen maa..~***~
3) Sering tertidur ketika berada dikhayalak ramai ~***~tkder plak yang ni, masih leh kontrol ngantuk~***~
4) Kurang aktif dan kurang mempunyai hubungan sosial ~***~aktif lg...hubungan sosial ok jer...akukan suka bersosial..haha...~***~
5) Sukar untuk menumpukan kepada isu yang dibincangkan dan fikiran sering merawang kepada pekara lain ~***~betul..betul..betul..tetiba rasa kust n letih minda jer~***~
6) Sering mendapat masalah kesihatan seperti kejang otot, sakit perut, pening, dan lain-lain. ~***~pening selalu, sakit perut jarang2, kejang otot tkder plak...actually, tk nampak ada masalah fizikal pun..~***~
7) Sukar tidur, sering terjaga malam, atau terjaga terlalu awal ~***~betul sgt2..jeles ngn orang yg asyik tido jek.~***~
8) Takut waktu tidur kerana risau susah tidur..~***~takder la sampai takut..cuma tensen jer ~***~
9) Mudah tersinggung. ~***~tak jumpa org sgt, so nk tersinggung kat sapa ~***~
10) Mengambil ubat-ubatan dalam beberapa bulan kebelakangan ini. ~***~tak amik apa2 ubat pun~***~
11) Sering menggunakan rokok, alkohol, ubat untuk menenangkan diri sebelum tidur ~***tkder plak...bukan amalan aku tuh~***~
12) Ketagihan kepada ubat penenang. Jenis-jenis masalah tidur ~***~mintak jauh ler..katakan TAKNAK ~***~

~****~ DIPETIK DARI http://www.geocities.com/alam_penyakit/MasalahTidur.htm~***~


Sesetengah individu mungkin pernah mengalami kesukaran untuk tidur. Insomnia ialah satu keadaan di mana seseorang berasa SUKAR UNTUK TIDUR DENGAN NYENYAK ATAU BERASA SEPERTI TIDAK CUKUP REHAT WALAUPUN TELAH TIDUR LAMA. Pesakit insomnia akan menjadi kurang aktif dan kurang bertenaga pada siang hari. Imsomnia boleh dikelaskan kepada insomnia sementara, jangka pendek atau kronik bergantung kepada berapa lama tidur itu terganggu.

Tanda-tanda dan gejala insomnia :

* Sukar untuk tidur ~***~betul nih, ngantuk sgt, tp takleh lelap~***~

*Terjaga beberapa kali di waktu malam dan mempunyai masalah untuk tidur semula ~***~tkderla terjaga byk kali sbb tido pun dh lambat, cuma nak tido semula tu yer..~***~

* Bangun terlalu awal di waktu pagi ~***~tak sangat, sbb kalo jaga pun, aku tunggu sampai alarm bunyi baru celik mata..hehe..~***~

* Terasa letih atau mengantuk di waktu siang menyebabkan kerap tidur di siang hari ~***~ betul sgt2, asyik ngntuk jer siang..tp tkleh tido gak pun..~***~

Faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya insomnia :

* Tekanan (mungkin masalah kewangan atau masalah kerja) ~***~sikit2 ~***~

* Pergaduhan suami isteri ~***~tak kawin lg, cm mana nk gaduh suami isteri ~***~

* Penceraian ~***~lagi ler tkder kena mengena ~***~

* Kehilangan orang yang dikasihi ~***~Nauzubillah..tkder plak~***~

* Berpindah ke tempat baru ~***~tang sini ler duduknyer tak pindah2..pindah lam mimpi der la~***~

* Kekurangan zat makanan ~***~terlebih zat ada kot, siap amik PROVITON lagi as supplement~***~

* Sakit ~***~sakit jiwa sbb tkleh tido yerla dan jeles bila org ckp pasal tido~***~

* Masa tidur yang tidak teratur ~***~nak atur cm mana, biasa kalo ngantuk, tido ler..tp kalo ngantuk kat opis, takkan nk tido..~***~

Cara mengatasi insomnia :

* Elakkan meminum minuman berolkohol atau merokok ~***~usahkan minuman beralkohol, minuman bikarbonat pun aku tak minum..rokok? akukan antirokok...~***~

* Elakkan tidur dengan perut yang kosong atau terlalu penuh ~***~perut kosong selalu gak sbb aku selalu jer lapar time nk tido, takkan nk makan kan..gemuk la japgi...kalo perut kenyang, mmg selalu dah..tp time normal..skang ni perut kenyang pun susah mau tido ~***~

* Elakkan membawa masalah ke tempat tidur ~***~masalah apa yang aku nk bawak..tp kalo nk tinggal pun, cam mana nk tinggal? korang leh tolong pegangkan tak...~***~

* Jangan memaksa diri untuk tidur ~***~dah nk tido tkleh, cm mana nk paksa ~***~

* Amalkan mandi menggunakan air suam ~***~baru pg td mandi air suam, sbb sejuk sgt nk mandi..hehe..~***~

* Cuba membaca buku yang membosankan atau bahan bacaan ringan seperti majalah ~***~ MALAS ~***~

* Dengar muzik yang boleh menenangkan fikiran ~***~tak cuba lagi, nanti nk cuba ~***~

* Bangun pagi pada waktu yang lebih kurang sama tanpa mengira waktu anda tidur ~***~ opkos la, kan subuh kena bgn..~***~

* Semak semula preskripsi dan ubat-ubatan yang anda ambil dengan ahli farmasi anda ~***~tkder amik apa2 pun ~***~

~***~DIPETIK DARI http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=7082#p74289~***~

PSSTTTT:: INSOMNIA KER AKU????....NAA...TAKDERLA...TAK MUNGKIN!!!!

post signature

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

4 ulasan:

Zimah's Depart berkata...

eish eish..
pasni cube cari mandian aromaterapi..
hopes bleh membantu..

norsaritanaini berkata...

hehe...mandi kat spa la kot...sambil2 org dok belai2..tu maybe leh lena...

eeiiii, gelinya...

~SeCreto~ berkata...

hahaha...kompem ke bleh tido kat spa..? ntah2,tgh org duk belai2 tu,akk duk geli2,bukannya duk kroh3..hahahaha...

sian plak kat akk..sbb xleh tido..hurm2..try akk tukar bantal baru..bantal yg selesa+lembut sket ke..kot2 lepas tu bleh tido ke..

norsaritanaini berkata...

hahahaha..tu ar pasal, konpem lg tkleh tido..dok cuak org nak buat apa japgi..hehe...

tukar bantal? bantal tu dh ok, lembut, sedang2 enak tuk wat tido...hehe