NEKAD: AKU PERLUKAN PERUBAHAN...

mcm suspens jer bunyi nyer tajuk kat atas...apa la yang difikirkan oleh korang sejurus membaca tajuk kat atas tu kan...apa yang bermain2 dalam kepala korang sumer? perubahan apa yang telah aku lakukan? peribadi aku ke? sikap aku ker? keja aku ke? persekitaran hidup aku ke? hmm...byk yang boleh kita ubah sebenarnya kan...cuma terpulang pada diri kita jer...kalo kita still nak berada di takuk lama, sampai bila2 la kita akan berada di situ....
melalut lak aku ni...perubahan yang aku maksudkan tkder kena mengena langsung dengan sebab2 di atas...kerana aku masih selesa menjadi diri aku yang sekarang ni...hehe...cuma perubahan yang aku perlukan sekarang ini adalah berambut pendek...dan akhirnya petang semalam, di kala hujan renyai2 turun membasahi bumi Jasin yang telah sekian lama kepanasan, aku gagahkan diri menapak ke kedai gunting rambut...
masuk2 jer, aku disuruh duduk berhadapan dengan cermin oleh seorang perempuan bertudung yang aku kenalkan sebagai kakak tukang gunting rambut (KTGR)...senyuman manisnya menyambut kedatangan aku, kebetulan plak masa tu dia takde customer lain...
KTGR : nak potong rambut ke dik?
AKU: a'ah kak ( dlm waktu yg sama, aku bukak tudung n lepaskan rambut aku)
KTGR: nak potong mcm mana ni, nak boleh ikat ke takyah ikat?
AKU: pendek terus kak...ala2 boycut...
KTGR: tak sayang ke dik, panjang rambut ni...
AKU: akak jgn tanya soklan mcm tu ler, susah sy nk buat keputusan mcm ni..tp sy dah nekad dah...(sambil tersenyum kat depan cermin tu)
KTGR: akak tanya jer, takut nanti menyesal plak...(akak tu sengih2 jer..ni yang cuak ni)
AKU: InsyaAllah tak nyesal kot kak...sy dah serabut sgt berambut panjang...panas & rimas
KTGR: tu la, rambut panjang susah sikit nak jaga...tambah2 mcm rambut adik ni ha...berminyak sikit...lambat plak nk kering..susah kalo pakai tudung...(dalam dok tanya tu, tgn akak tu rancak memotong rambut aku)
AKU: tu la kak, sbb tu sy nk potong...kalo ikutkan sayang, mmg sayang...2 thn lebih sy simpan ni...
KTGR: lama jugak tu...tp rambut ni sekejap je panjang dik...
AKU: sy kalo balik kg, mak selalu suh potong, ari tu balik raya pun dia dok bising2 suh potong...sebelum ni dh byk kali dia suruh, sy buat tk layan, tp kali ni, ntah nape...sy nekad plak...
KTGR: kira ni dah nekad betul la ni...
AKU: a'ah..hehe...
setelah hampir satu jam lebih, siapla akak tu potong sekali dengan cuci, siap urut2 lagi...cantik potongan dia, aku puas hati...kemas jer...sekali pandang kat cermin...hmm..hensem...opssss..astaghfirullahalazim...aku ni kan pompuan, apa plak hensem nyer..ish2..taubat2....tkder niat nk jadi laki or menyerupai laki pun...aku cuma nak rambut pendek n kemas jer...tapi cute la muka aku berambut pendek...nampak lebih muda...hahahaha....terperasan la plak...
terasa ringan betul kepala bila dah berambut pendek...dan pagi tadi mandi pun leh basahkan rambut...dan tak payah lama2 dok mengadap depan cermin nak menyanggul rambut..sikat2 jer, terus leh pakai anak tudung...so senang....tp still terasa janggal...yerla, dah lama berambut panjang, tetiba pendek terus....mcm ada yang tak kena plak...shuh..shuh...kena tolak tepi segala perasaan yang timbul..harus berpuas hati dengan wajah aku yang sekarang....hehe...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

2 ulasan:

Zimah's Depart berkata...

mmg berambut pendek selesa..hehe..
nmpk lebih muda gitu..
sy pun berambut pendek..

yazrie berkata...

You GO GIRL!!! *Snap mcm Tyra Banks